Există o legătură între diabet și afecțiunile parodontale?

Ce sunt afecțiunile parodontale?

Bolile parodontale sunt afecțiuni cronice de natură infecțioasă, cauzate de flora microbiană din cavitatea bucală, afectând gingia și țesuturile de susținere ale dintelui.

Placa bacteriană și tartrul sunt mediile de cultură pentru bacteriile care cauzează gingivita și parodontita. Păstrarea unei igiene riguroase ne poate feri de aceste probleme. Este important să spălăm dinții după mesele principale, să utilizăm ață dentară pentru a curăța temeinic spațiile interdentare și subgingivale, să mergem regulat la stomatolog pentru periaj profesional și detartraj (la adulți de minim 2 ori pe an).

Există o legătură între diabet și afecțiunile parodontale?

Oamenii de știință au descoperit de curând ,că persoanele care suferă concomitent de obezitate și parodontită, prezintă premisele de a suferi și de diabet, inflamațiie parodontale constituind ”cea de a șasea complicație” a diabetului. Se menționează și că parodontita ar putea îngreuna controlul nivelului glicemiei.

Înainte se știa faptul că diabetul poate afecta sistemul nervos, ochii, funcționarea normală a rinichilor, crescând și riscul de infarct miocardic. Rezultatele studiilor din Statele Unite atrag atenția asupra legăturilor mult mai strânse dintre diabet și afecțiunile parodontale, persoanele obeze cu prediabet prezentând un risc semnificativ mai mare să dezvolte forme severe de parodontită decât pacienții cu nivel de glicemie relativ normal. Chiar și cei diagnosticați cu prediabet prezintă același risc crescut.

Obezitate + hiperglicemie = premisele pentru periodontită severă

În cadrul acelorași studii publicate recent, cercetătorii au arătat că există o relație relativ lineară între parodontită și sindromul metabolic. Pentru cei cu grade ridicate de obezitate și sindrom metabolic, chiar și un nivel scăzut de hiperglicemie trage un semnal de alarmă aupra riscului real de a face forme severe de infecții parodontale.

Adolescenții cu diabet sunt mai predispuși să dezvolte forme severe de infecții parodontale decât adolescenții sănătoși

Studiul a fost extins și asupra adolescenților care suferă de diabet, reieșind faptul că aceștia prezintă probleme gingivale. S-a demonstrat că stadiul pubertății și nivelul glicemiei constitutie markeri mult mai buni pentru previzionarea afecțiunilor peridontale decât vârsta sau perioada de când suferă de diabet.

Recomandarea iDentity

Urmărim toate aceste studii pentru a vă aduce la cunoștință tot ce este nou in materie de sănătate dentară. Sperăm ca acest studiu să vă ajute să preveniți afecțiuni cronice și să priviți problemele de sănătate ca fiind interconectate.

În cazul în care suferiți de diabet (ca adult sau adolescent), vă recomandăm să țineți o legătură strânsă cu medical stomatolog, pentru a preveni escaladarea unor probleme ce pot fi ținute în frâu dacă sunt descoperite în stare incipientă.

Lucrurile pot evolua și invers, la clinica noastră confruntându-ne cu cazuri în care am recomandat analize de sânge unor pacienți supraponderali care sufereau de afecțiuni parodontale, descoperind astfel un diabet incipient.

Multă sănătate!